Sermaye Piyasası Kurulu'nun yabancı sermaye araçları ve depo sertifikaları ile yabancı yatırım fonu paylarının satışına ilişkin esasları belirlediği tebliğ, Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Özellikle satışı yapılacak yabancı yatırım fonuna ilişkin olarak fonun net varlık değerinin en az 10.000.000 € veya muadili bir değerde olması, ayrıca payların yurtdışında satılmaya başlanmasının üstünden en az üç yıl geçmiş olması ve satışı yapılacak pay değerleri toplamının en az 2.000.000 € olması dikkat çeken ön şartların başında gelmekte. İlgili tebliğin tamamı ise şu şekilde;
YABANCI SERMAYE
PİYASASI ARAÇLARI VE DEPO SERTİFİKALARI İLE YABANCI
YATIRIM FONU PAYLARI TEBLİĞİ
(VII-128.4)
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE
1 – (1)
Bu Tebliğin amacı, yabancı sermaye piyasası araçlarının ve depo
sertifikalarının ihracı ile yabancı yatırım fonu paylarının satışına ilişkin
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE
2 – (1)
Yabancı sermaye piyasası araçları ve depo sertifikaları ile yabancı yatırım
fonu paylarının Türkiye'de halka arz edilerek veya halka arz edilmeksizin
satışına ilişkin aşağıdaki işlemler bu Tebliğ hükümlerine tabi olup, bu
işlemlerin yapılabilmesi için Kurul’a başvurulması zorunludur.
a)
Yabancı sermaye piyasası araçlarının ve depo sertifikalarının halka arzı.
b)
Yabancı yatırım fonu paylarının halka arz edilerek veya halka arz edilmeksizin
satışı.
c)
Paylar hariç yabancı sermaye piyasası araçlarının ve depo sertifikalarının
halka arz edilmeksizin tahsisli olarak ve/veya nitelikli yatırımcılara satışı.
ç)
Payları veya depo sertifikaları borsada işlem gören yabancı ortaklıkların
yabancı sermaye piyasası araçlarının ve depo sertifikalarının halka arz
edilmeksizin tahsisli olarak ve/veya nitelikli yatırımcılara satışı.
d)
Payları borsada işlem gören yabancı ortaklıkların bedelli ve bedelsiz pay
ihracı.
e)
Payları yurt dışı borsalarda işlem gören yabancı ortaklıkların, paylarının
borsada işlem görmeye başlaması.
(2)
Yabancı devletler ve mahalli idarelerin yabancı sermaye piyasası araçlarının
Türkiye’de satışı ile ilgili esaslar, bu Tebliğ hükümleri çerçevesinde,
başvurunun niteliğine göre Kurulca belirlenir.
(3)
Yabancı yatırım fonu paylarının satışı kavramı, payların bir bedel karşılığı
satışını, payların pazarlanması amacıyla; bire bir veya toplu, mektupla veya
her türlü iletişim aracıyla tanıtımını ve yatırımcıyla ilişki kurmaya yönelik
her türlü faaliyeti kapsar.
(4)
Türkiye’de yerleşik kişilerin; sermaye piyasası mevzuatına göre yetkili bulunan
kuruluşlar vasıtasıyla yurtdışındaki mali piyasalarda işlem gören yabancı
sermaye piyasası araçlarını ve yabancı yatırım fonu paylarını satın almaları,
satmaları, sermaye piyasası mevzuatı çerçevesinde halka arz niteliği taşımaması
şartıyla, bu Tebliğ kapsamı dışındadır.
(5)
Yabancı ortaklıklar tarafından, çalışanlara pay edindirme planları ve benzeri
programlar kapsamında Türkiye’deki çalışanlarına verilecek payların ve yabancı
yatırım fonu paylarının satışı, satış işleminin Türkiye’de gerçekleşmemesi,
halka arz tanımına girecek bir uygulama yapılmaması, çalışanlara sunulacak
bilgilerin halka arz izlenimi verecek ifadeler içermemesi koşuluyla Kurul’a
başvuruya tabi değildir.
(6)
Niteliği itibarıyla yabancı yatırım fonlarına benzeyen diğer kolektif yatırım
kuruluşları yabancı ortaklık olarak değerlendirilmez ve bu kuruluşlar için bu
Tebliğin sekizinci bölümünde yer alan hükümler uygulanır.
(7)
Yabancı yatırım fonları paylarına ilişkin esasların düzenlendiği bu Tebliğin
sekizinci bölümde yer alanizahname,
temsilci, ihraççı ve saklama kuruluşu kavramları, fon izahnamesi, fon
temsilcisi, fon ihraççısı ve fon saklama kuruluşunu ifade eder.
Dayanak
MADDE
3 – (1)
Bu Tebliğ, 6/12/2012 tarihli
ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun 12 ve 13 üncü maddeleri, 128 inci
maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi, 130 uncu maddesinin üçüncü fıkrası ile
Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında 32 sayılı Kararın 15 inci maddesinin (c)
bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE
4 – (1)
Bu Tebliğde geçen;
a)
Borsa: Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinde tanımlanan
Borsayı,
b)
Depo Sertifikası: Saklama kuruluşlarında saklanan yabancı sermaye piyasası
araçlarını temsilen depocu kuruluş tarafından ihraç edilen ve sahibine bu
araçların verdiği hakları aynen sağlayan, bunlara özdeş, nominal değeri
Türk Lirası olarak veya T.C. Merkez Bankasınca günlük alım satım kurları ilan
edilen yabancı paralar cinsinden ifade edilen sermaye piyasası aracını,
c)
Depocu Kuruluş: Saklama kuruluşu nezdinde kendi adına ve depo sertifikası
sahipleri hesabına saklanan yabancı sermaye piyasası araçlarını temsilen depo
sertifikası çıkaran banka ile Kurulun yatırım hizmetleri ve faaliyetlerine
ilişkin düzenlemelerinde tanımlanan geniş yetkili aracı kurumları,
ç)
Derecelendirme Kuruluşları: Kurul’un derecelendirme faaliyetlerine ilişkin
düzenlemeleri ile derecelendirme faaliyetinde bulunmak üzere Kurulca
yetkilendirilen derecelendirme kuruluşları ve Türkiye’de derecelendirme
faaliyetinde bulunması Kurulca kabul edilen uluslararası derecelendirme
kuruluşlarını,
d)
Fon: Yurt dışında kurulmuş yabancı yatırım fonlarını,
e)
Fon İhraççısı: Yabancı yatırım fonunun kurucusunu veya yöneticisini,
f)
Fon İzahnamesi: Yabancı
yatırım fonu paylarının Türkiye’de satışına ilişkin olarak hazırlanan kamuyu
aydınlatma belgesini,
g)
Fon Saklama Kuruluşu: Yabancı yatırım fonlarına saklayıcılık hizmeti sunmak
üzere yurtdışında kurulu ilgili otorite tarafından yetkilendirilmiş kuruluşları,
ğ)
Fon Temsilcisi: Bankaları veya Kurulun yatırım hizmetleri ve faaliyetlerine
ilişkin düzenlemelerinde tanımlanan Türkiye’de yerleşik geniş yetkili aracı
kurumları,
h)
Kamuyu Aydınlatma Platformu (KAP): Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının
(k) bendinde tanımlanan elektronik sistemi,
ı)
Kanun: 6/12/2012 tarihli
ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununu,
i)
KGK: Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunu,
j)
Kurul: Sermaye Piyasası Kurulunu,
k)
MKK: Merkezi Kayıt Kuruluşu Anonim Şirketini,
l)
Nitelikli Yatırımcı: Kurulun ilgili düzenlemelerinde tanımlanan nitelikli
yatırımcıyı,
m)
Saklama Kuruluşu: Kurulduğu ülke mevzuatınca sermaye piyasası araçlarını
saklamaya yetkili kılınan kurumlardan saklama faaliyetinde bulunması Kurulca
uygun görülen kurumları,
n)
TCMB: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Anonim Şirketini,
o)
Temsilci: Yabancı yatırım fonu payları hariç olmak üzere yabancı sermaye
piyasası araçlarının satışı için Kurula başvuran yabancı ortaklıklar ve/veya
yabancı ortaklıkta pay sahibi olan kişi veya depocu kuruluş ile aralarındavekalet veya
başka bir nitelikte sözleşme ilişkisi bulunan, geniş yetkili Türkiye’de
yerleşik aracı kurumları veya kalkınma ve yatırım bankalarını,
ö)
TTSG: Türkiye Ticaret Sicili Gazetesini,
p)
Yabancı Ortaklık: Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında 32 Sayılı Kararda
tanımlanan dışarıda yerleşik kişilerden ilgili ülke mevzuatına göre sermaye
piyasası araçlarını ihraç eden ortaklığı,
r)
Yabancı Ortaklık Payı: Yabancı ortaklıklarca bulundukları ülke mevzuatına uygun
olarak ihraç edilen ve ortaklık hakkı veren sermaye piyasası araçlarını,
s)
Yabancı Sermaye Piyasası Araçları: Yabancı yatırım fonu payları hariç olmak
üzere yabancı ortaklıklar veya yabancı devletler ve mahalli idareler tarafından
ihraç edilen ve Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (ş) bendinde
tanımlanan sermaye piyasası araçlarını,
ş)
Yabancı Yatırım Fonu Payı: Yurt dışında kurulmuş kolektif yatırım kuruluşu
niteliğindeki yabancı yatırım fonu tarafından ihraç edilen ve diğer sermaye
piyasası araçları niteliğinde sayılan sermaye piyasası aracını,
t)
Yatırımcı Bilgi Formu: Fonun yapısını, yatırım stratejisini ve risklerini
yansıtan özet formu,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Yabancı
Sermaye Piyasası Araçlarının Halka Arz Edilerek
ve Halka Arz Edilmeksizin Satışı
Halka
arz için ön şartlar
MADDE
5 – (1)
Türkiye’de halka arz edilecek yabancı sermaye piyasası araçlarının borsada
işlem görme başvurusunun veya ihracının bir borsa veya yetkili sermaye piyasası
otoritesi tarafından yatırımcının korunması veya buna benzer bir gerekçeyle
reddedilmemiş olması gerekir.
(2)
Yabancı sermaye piyasası araçları, Türk Lirası olarak veya TCMB’ce günlük
alım satım kurları ilan edilen yabancı paralar üzerine düzenlenmiş olmalıdır.
(3)
Yabancı sermaye piyasası araçlarının ihraç edildikleri ülkede; bunların
Türkiye’de satışına, sağladığı mali haklar ile ilgili işlem ve ödemelerin
Türkiye’de yapılmasına ve yönetimsel hakların kullanılmasına ilişkin herhangi
bir kısıtlama bulunmamalıdır.
(4)
Yabancı sermaye piyasası araçları devir veya tedavülünü kısıtlayıcı veya
sahibinin haklarını kullanmasını engelleyici kayıtlara tabi tutulmamış olmalı
ve bunların üzerlerinde ayni hak, hapis hakkı veya benzeri kısıtlayıcı haklar
bulunmamalıdır.
(5)
Yabancı ortaklıkların pay dışındaki ihraçlarında, başvuru tarihinden önceki bir
yıl içerisinde bir derecelendirme kuruluşundan, notlandırma ölçeğine göre
yatırım yapılabilir seviyesine denk gelen uzun vadeli derecelendirme notu
alması gerekmektedir.
(6)
Kurul yatırımcıların korunması ya da benzer bir gerekçeyi gözeterek başvuru
sahibini bilgilendirmek kaydıyla ihracın ve sermaye piyasası aracının
niteliğine göre yukarıda sayılanlar dışında ön şartlar getirebilir.
Temsilci
olabilecekler ve temsilcinin atanması
MADDE
6 – (1)
Yabancı sermaye piyasası aracının halka arzında atanması zorunlu olan temsilci,
yabancı sermaye piyasası araçlarının halka arz edilmeksizin tahsisli olarak
ve/veya nitelikli yatırımcılara satışı başvurularında isteğe bağlı olarak da atanabilir.
(2)
Yabancı sermaye piyasası araçlarının halka arzı halinde yabancı ortaklık ile
temsilci arasında, söz konusu araçların depo sertifikası vasıtasıyla halka arzı
halinde ise depocu kuruluş ile temsilci arasında yazılı bir sözleşme
düzenlenmesi şarttır. Yabancı sermaye piyasası araçlarının sahipleri tarafından
Türkiye’de ilk halka arzında, sözleşme bu kişi ile temsilci arasında
düzenlenir, şu kadar ki yabancı ortaklığın yükümlülüklerine de bu sözleşmede
yer verilir ve yabancı ortaklığın da sözleşmeyi imzalaması esastır.
(3)
İkinci fıkrada belirtilen sözleşmenin süresinin, varsa en az yabancı sermaye
piyasası aracının vadesi kadar olması şarttır. Ancak 60 gün önceden ihbar
edilmesi şartıyla veya sonradan sözleşmenin devamını engelleyen hususların ortaya
çıkması durumunda sözleşme taraflarca sona erdirilebilir. Sözleşmenin ihbarla
sona erdirilmek istenmesi durumunda ihbar tarihinden sona erme tarihine kadar
geçecek süre içerisinde yabancı ortaklık, yabancı ortaklık ile birlikte yabancı
ortak veya depocu kuruluşun yeni bir temsilci ataması ve Kurul’a bildirmesi
zorunludur. İflas gibi temsilcinin yükümlüklerini yerine getirmesini imkansız kılan
hallerde ise yeni temsilci ataması derhal yapılarak Kurul’a bildirilir.
İmzalanan temsilcilik sözleşmesi nedeniyle doğan tüm yükümlülükler yeni bir
sözleşme imzalanıp Kurul’a sunuluncaya kadar devam eder. Bu hususa temsilcilik
sözleşmesinde yer verilir.
(4)
Yabancı sermaye piyasası araçlarının depo sertifikası vasıtasıyla halka arzında
depocu kuruluşun temsilcinin niteliklerini haiz olması koşuluyla temsilci
olması mümkündür. Bu durumda ikinci fıkrada belirtilen temsilcilik sözleşmesi
depocu kuruluş ile yabancı ortaklık arasında yapılır.
(5)
Piyasa yapıcının yer aldığı sermaye piyasası araçlarında piyasa yapıcının temsilci
olabilmesi, çıkar çatışmasının oluşmamasının temini ve temsilci niteliklerini
taşıması koşuluyla mümkündür.
Kurul’a
başvuru ve satış işlemleri
MADDE
7 – (1)
Yabancı ortaklıklar, depocu kuruluş veya temsilci yabancı sermaye piyasası
araçlarının satışı ve depo sertifikalarının ihracında Ek/1’de belirtilen
belgelerle birlikte Kurul’a başvururlar.
(2) İzahname, tasarruf
sahiplerine satış duyurusu ve ihraç belgesi ile diğer bu nitelikteki belgelerin
düzenlenme esasları ile halka arz ve satış işlemleri, aksi Kurul
düzenlemelerinde belirtilmedikçe, ilgili sermaye piyasası aracının mahiyetine
uygun düşen tebliğ hükümleri çerçevesinde yürütülür. 22/6/2013 tarihli
ve 28685 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İzahname ve İhraç Belgesi Tebliğinin (II-5.1) 28
inci maddesinin ikinci fıkrası hükmü uygulanmaz.
(3)
Yabancı sermaye piyasası araçları ve depo sertifikalarının ihracının TCMB’ce günlük
alım satım kurları ilan edilen yabancı paralar üzerinden yapılması durumunda,
satış işlemleri Türk Lirası üzerinden yapılır. Bu durumda uygulanacak kur, kur
değişiminin etkileri, giderler, bu giderlerin kim tarafından karşılanacağı ve
benzeri hususlarizahnamede açıkça
belirtilir.
(4)
Yabancı sermaye piyasası araçlarının elektronik ortamda kayden izlenmesi
esastır. Yetkili saklama kuruluşları nezdinde MKK adına açılacak hesapta
saklanan yabancı sermaye piyasası araçlarının MKK nezdindekayden hak sahipleri bazında izlenmesi
zorunludur. Kaydileştirme usul
ve esaslarına ilişkin düzenlemelerde belirlenen hususlar saklıdır.
(5)
Satışın niteliği gerektirdiği takdirde Kurul’a yapılacak başvuru ile aynı
zamanda Borsa’ya da başvuru yapılması zorunludur.
İzahnamede yer
verilecek hususlar
MADDE 8 – (1)
Yabancı sermaye piyasası aracı ve depo sertifikası halka arzında 7, 10, 11, 14,
15 ve 16 ncımaddelerde izahnamede yer
almasının gerekli olduğu belirtilen hususlar ile EK/1’in 8, 9 ve 13 üncü
maddelerindeki bilgilere izahnamede yer verilmesi, izahname ekinde ise EK/1’in 2, 3, 4, 5 ve 6 ncı maddelerinde
yer alan ve Kurul’a sunulması talep edilen beyanlara yer verilmesi zorunludur.
(2) İzahnamede, yabancı
sermaye piyasası aracı için varsa, yurt dışında yayımlanan veya yayımlanacakizahname, duyuru ve diğer
ilanların yayım yerleri hakkında bilgiye yer verilmesi zorunludur.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Depo
Sertifikalarına İlişkin Özel Hükümler
Depo
sertifikaları
MADDE
9 – (1)
Depo sertifikalarının temsil ettiği yabancı sermaye piyasası araçları, Kurul’a
yapılacak başvuru öncesinde saklama kuruluşunda depocu kuruluş adına depo
edilir. Başvuru kapsamında iletilen izahname veya ihraç belgesinin Kurulca
onaylanmasını müteakip, depo sertifikaları depocu kuruluş tarafından MKK
nezdinde kaydenihraç edilir. Depocu
kuruluşların MKK üyesi olmaları zorunludur.
(2)
Depo sertifikalarının temsil ettiği yabancı sermaye piyasası araçları, yetkili
saklama kuruluşu nezdindeMKK’nın hesabı
bulunması halinde MKK’nın bu
hesabında saklanır. Bu durumda temsilcinin 17 nci maddenin birinci fıkrasının (b)
bendinde belirtilen yükümlülüğü MKK tarafından yerine getirilir.
(3)
Depo sertifikalarının temsil ettiği yabancı payları ihraç eden yabancı ortaklık
tarafından nakit ve/veya bedelsiz sermaye artırımı yapılması halinde ihraç
edilecek yabancı payların da depo sertifikası olarak çıkarılması zorunludur.
Depo
sertifikalarının yabancı sermaye piyasası aracı ile değiştirilmesi
MADDE
10 – (1)
Depo sertifikaları istendiğinde, depo sertifikası sahiplerince temsil ettikleri
yabancı sermaye piyasası araçları ile değiştirilir. Depocu kuruluş tarafından
belirlenen, değiştirmenin şekline ve süresine ilişkin esaslaraizahnamede yer
verilir. Şu kadar ki Kurul bu esaslarda değişiklik yapılmasını isteyebilir.
Depocu kuruluş depo sertifikalarının 9 uncu maddenin ikinci fıkrası uyarınca MKK’nın hesabında
saklandığı durumda değiştirmenin süresine ve şekline ilişkin esasları MKK’nın uygun
görüşü ile belirler.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Yabancı
Sermaye Piyasası Araçlarına İlişkin Ödemeler ile
Sunulacak
Bilgi ve Belgelerin Dili
Yabancı
sermaye piyasası araçlarına ilişkin ödemeler
MADDE
11 – (1)
Yabancı sermaye piyasası araçlarının ve depo sertifikalarının, anapara, faiz,
kâr payı ve kupon ödemeleri, sermaye piyasası aracının para birimi veya Türk
Lirası cinsinden yapılabilir. Ödeme tarihleri, kullanılacak kur, giderler, bu
giderlerin kim tarafından karşılanacağı ve benzeri ödemelere ilişkin esaslar izahnamedebelirtilir.
Kurul’a
sunulacak bilgi ve belgelerin dili
MADDE
12 – (1)
Bu Tebliğ kapsamında istenen tüm bilgi ve belgelerden kaynağını Kurul
düzenlemelerinden alanların Türkçe hazırlanarak, diğerlerinin ise Türkçe
çevirilerinin Kurul’a gönderilmesi zorunludur. Kurul, yapılacak çevirilerin
yeminli tercüman tarafından tercüme edilmesini isteyebilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Yabancı
Ortaklıkların Kamuyu Aydınlatma ve Diğer Yükümlülükleri
Kamuyu
aydınlatma
MADDE
13 – (1)
Yabancı ortaklıklar, sermaye piyasası araçları benzer nitelikteki ve/veya
borsanın aynı pazarında/platformunda işlem gören Türkiye’de yerleşik
ortaklıkların tabi olduğu kamuyu aydınlatmaya ilişkin tüm yükümlülükleri bu
maddede ve 14, 15 ve 16 ncı maddelerde farklılaştırılan haller
dışında yerine getirmek zorundadır.
(2) Yabancı sermaye piyasası araçlarının değerini, fiyatını veya
yatırımcıların yatırım kararlarını etkileyebilecek nitelikteki bilgi, olay ve
gelişmelerde yabancı ortaklık, yabancı ortak, depocu kuruluş ya da ilgili diğer
taraflarca kamuya açıklanacak özel durumlar ile bunların açıklanma esaslarında
benzer nitelikteki ve/veya borsanın aynı pazarında/platformunda işlem gören
Türkiye’de yerleşik ortaklıkların tabi olduğu Kurulun ilgili düzenlemelerine
uyulur.Yapılacak açıklamada, yurt dışında duyurulan
açıklamanın yer aldığı internet sitesi hakkında bilgiye yer verilir. Özel durum
açıklamalarının dili Türkçe’dir.
Finansal
raporlama
MADDE
14 – (1)
Yabancı ortaklıklar tarafından düzenlenecek finansal raporlar (Finansal
tablolar, yönetim kurulu faaliyet raporları ile sorumluluk beyanlarından oluşan
raporlar) ile bunların hazırlanmasında Kurul düzenlemelerinde sermaye piyasası
araçları borsada işlem gören ortaklıklar için kabul edilen muhasebe/finansal
raporlama standartlarına uyulması esastır. Uluslararası Muhasebe Standartları
Kurulu tarafından yayımlanan Uluslararası Muhasebe/Finansal Raporlama
Standartlarına veya bunlara Avrupa Birliği tarafından kabul edilen haliyle
uyulması Kurul tarafından kabul edilen muhasebe standartlarının yerine
getirilmesi hükmündedir. Bunun dışındaki genel kabul görmüş muhasebe
standartları dikkate alınarak hazırlanmış finansal raporların kullanılması
Kuruldan uygun görüş alınmasını gerektirir. Kurul, farklı bir genel kabul
görmüş muhasebe standardının uygulanmasını kabul etmesi durumunda dahi, borsada
işlem gören ortaklıkların uyguladığı muhasebe standartları ile farklılıkların
açıklanmasını talep edebilir.
(2)
Yabancı ortaklıkların Türkiye’de ilan edecekleri finansal tablolarda sunum para
biriminin Türk Lirası olması zorunludur.
(3)
Yabancı ortaklıklar, benzer nitelikteki ve/veya sermaye piyasası araçları
borsanın aynı pazarında/platformunda işlem gören ortaklıkların tabi olduğu
finansal tablo ve dipnot formatlarına ilişkin düzenlemelere uymak zorunda
değildir.
(4)
İhraç edilen depo sertifikasının nominal değerinin 100.000 Türk Lirası ve
üzerinde olduğu ve Uluslararası Muhasebe/Finansal Raporlama Standartlarının
kullanılmadığı durumlarda; ihraç, izahnamede bu uygulama farklılığı ile finansal
raporlarda önemli farklılıklar yaratabileceği hususunun ve depo sertifikası
ihraççısı tarafından kullanılan muhasebe/finansal raporlama standardı ile
Uluslararası Muhasebe/Finansal Raporlama Standartları arasındaki muhasebe
politikası farklılıklarının açıklanması suretiyle gerçekleştirilebilir.
(5)
Yabancı ortaklıkların finansal raporlarının kamuya açıklanmasında aşağıdaki
esaslara uyulur:
a)
Yabancı ortaklık finansal raporlarının kamuya açıklanmasında Kurulca benzer
nitelikteki ve/veya sermaye piyasası araçları borsanın aynı
pazarında/platformunda işlem gören ortaklıkların finansal raporlarının Kurul’a
veyaKAP’a gönderilme
tarihlerine uyulması esastır.
b)
Finansal raporların ilanı esnasında ve bu konuya ilişkin yapılacak özel durum
açıklamalarında finansal raporların orijinal dilde ve farklı sunum para birimi
ile hazırlanan nüshalarının ilan edildiği İnternet sitesi hakkında bilgiye yer
verilmesi zorunludur. İzahnamede de
finansal raporların orijinal dilde ve farklı sunum para birimi ile hazırlanan
nüshalarının nerede yayımlandığı ve varsa ilan süresindeki farklılıklar
hakkında bilgi verilir.
c) Yabancı sermaye piyasası aracının işlem gördüğü/ihraç edildiği
diğer ülkelerdeki finansal raporların kamuya açıklanmasında geçerli olan azami
sürelerin, Kurulca belirlenen sürelerden daha kısa olması halinde; sunum para
birimi Türk Lirası olan finansal tablolar (dipnotlar hariç), sorumluluk beyanı
ve bağımsız denetim raporu görüş sayfasının Türkçe tercümesinin, söz konusu
ülkeler ile eşzamanlı olarak, sunum para birimi Türk Lirası olan finansal
raporlar ve bağımsız denetim raporunun tamamının Türkçe tercümesinin ise benzer
nitelikteki ve/veya sermaye piyasası araçları borsanın aynı
pazarında/platformunda işlem gören ortaklıklar için Kurul düzenlemelerinde
belirlenen süre içerisinde kamuya açıklanması gerekir.
ç)
Yabancı sermaye piyasası aracının işlem gördüğü/ihraç edildiği diğer ülkelerde
finansal raporların kamuya açıklanmasında geçerli olan azami sürelerin Kurulca
belirlenen sürelerden daha uzun olması durumunda;
1)
Benzer nitelikteki ve/veya sermaye piyasası araçları borsanın aynı
pazarında/platformunda işlem gören ortaklıkların finansal raporlarının kamuya
açıklanma süresi içerisinde bir özel durum açıklaması yaparak sunum para birimi
Türk Lirası olan finansal raporların ve bağımsız denetim raporunun Türkçe
tercümesinin, hangi tarihte kamuya açıklanacağına ilişkin bilgi verilmesi,
2) Sunum para birimi Türk Lirası olan finansal tablolar (dipnotlar
hariç), sorumluluk beyanı ve bağımsız denetim raporu görüş sayfasının Türkçe
tercümesinin, söz konusu ülkeler ile eşzamanlı olarak, sunum para birimi Türk
Lirası olan finansal raporların ve bağımsız denetim raporunun tamamının Türkçe
tercümesinin, bu tarihten itibaren en geç 10 iş günü içinde kamuya açıklanması,
zorunludur.
(6)
Yabancı sermaye piyasası aracının işlem gördüğü/ihraç edildiği ülkedeki
finansal raporların ek bilgiler içermesi durumunda, Türkçe yapılacak
açıklamalarda bu detaylara da yer verilir.
Bağımsız
denetim
MADDE
15 – (1)
Yabancı ortaklıklar finansal tablolarının bağımsız denetim yükümlülüğü
bakımından benzer nitelikteki ve/veya sermaye piyasası araçları borsanın aynı
pazarında/platformunda işlem gören ortaklıkların uyduğu esaslara tabidir.
Finansal tabloların bağımsız denetiminin Kurulca belirlenen esaslar veya
Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu (IFAC) tarafından yayımlanan
Uluslararası Denetim Standartlarına uygun olarak yapılması gerekmektedir. Bu
durum bağımsız denetim görüşünde açıkça belirtilir.
(2)
İhraç edilen depo sertifikasının nominal değerinin 100.000 Türk Lirası ve
üzerinde olduğu ve Uluslararası Denetim Standartlarının kullanılmadığı
durumlarda; ihraç, izahnamede depo
sertifikası ihraççısı tarafından kullanılan denetim standardının ve
Uluslararası Denetim Standartlarından önemli ayrışmaların açıklanması suretiyle
gerçekleştirilebilir.
(3)
Bağımsız denetim, Kurulun yetkili kuruluşlar listesinde bulunan bağımsız
denetim kuruluşları veya bu kuruluşların üyesi veya iştiraki olduğu
uluslararası bağımsız denetim kuruluşları tarafından yapılır. Kurul yabancı
bağımsız denetim kuruluşlarının kalite kontrol, eleman alımı, eğitim gibi
koşullarının Kurul listesinde bulunan kuruluşlar ile uyumunu içeren bir beyanın
onay başvurusu ile Kurul’a iletilmesini talep edebilir.
Diğer
sermaye piyasası mevzuatı düzenlemelerine uyum
MADDE
16 – (1)
Yabancı sermaye piyasası aracına bağlı mali ve yönetimsel haklar ile bunların
kullanımı yabancı ortaklığın kurulduğu ülke mevzuatına tabidir. Bu haklara dair
ülke düzenlemeleri ile bu hakların MKK düzenlemeleri çerçevesinde ne şekilde
kullanılacağına ilişkin bilgiye izahnamede yer verilir.
(2)
Depo sertifikalarında yabancı paylara ilişkin oy hakkı, depo sertifikası
sahiplerince talimat verilmedikçe depocu kuruluş tarafından vekil sıfatıyla resen
kullanılamaz.
(3)
Yabancı ortaklıklar, Kurulun kâr dağıtımı ve kurumsal yönetime ilişkin
düzenlemelerinden Kurulun gerekli gördüğü haller dışında muaftır. Ayrıca,
zorunlu pay alım teklifi düzenlemelerine ilişkin olarak zorunlu pay alım
teklifi doğuran koşullar açısından yatırımcı lehine olan ülke mevzuatı
uygulanacaktır.
ALTINCI
BÖLÜM
Yabancı
Sermaye Piyasası Araçları ve Depo Sertifikalarına İlişkin
Yükümlülükler
ve Genel Sorumluluk Esasları
Temsilcinin
yükümlülükleri
MADDE
17 – (1)
Temsilciler,
a)
Yabancı sermaye piyasası araçlarına ilişkin mali ve yönetimsel hakların ilgili
ülke mevzuatı ve yabancı ortaklıkla imzalanan sözleşme hükümleri çerçevesinde
16 ncı maddeye
uygun olarak kullandırılması,
b) Her ay sonu itibarıyla saklama kuruluşunda mevcut olan yabancı
sermaye piyasası aracı ve depo sertifikası miktarı ile o ay içinde depo
sertifikası alış ve satış miktarı ile yabancı sermaye piyasası aracı ile
değiştirilen depo sertifikası miktarını gösterir Ek/2’deki açıklamaları içeren
bildirim formunun, ay sonunu izleyen bir hafta içinde KAP’agönderilmesi,
c)
Yabancı ortaklık tarafından ödemeye ilişkin yapılan özel durum açıklamasını
takip eden iş günü içinde, depo sertifikalarına ilişkin ödemelerin miktarı, ne
şekilde yapılacağı ve ödeme tarihlerine ilişkin açıklamanın KAP’agönderilmesi,
ç)
Yabancı sermaye piyasası araçları ile ilgili Türkiye’deki ödemelerin yapılması,
d)
Yabancı ortaklık tarafından kendisine iletilen kamunun aydınlatılmasına ilişkin
tüm bilgilerin ilgili Kurul düzenlemelerinde öngörülen usul ve esaslar
çerçevesince kamuya duyurulması,
ile yükümlüdür.
(2)
Temsilciler yabancı ortaklığın yurt dışındaki borsalarda işlem gören,
Türkiye’de halka arz edilenlerle aynı nitelikteki sermaye piyasası araçlarının
borsa kapanış fiyatlarının günlük olarak kendi İnternet sayfasında duyurulması
ile yükümlüdür.
(3)
Yabancı sermaye piyasası araçlarının halka arzında izahnamenin Kurul
düzenlemeleri çerçevesindeizahnameyi imzalama
yükümlülüğü getirilen kişiler yanında temsilci tarafından da imzalanması zorunludur.
Depo sertifikası ihracı suretiyle yapılan halka arzlarda izahname imzalama
yükümlülüğü ihraççı yerine depocu kuruluş tarafından yerine getirilir.
(4)
Yabancı sermaye piyasası araçlarının depo sertifikası vasıtasıyla halka arzında
depocu kuruluş ile temsilcinin farklı kuruluşlar olması durumunda birinci
fıkrada belirtilen yükümlülüklerin yerine getirilmemesinden depocu kuruluş ve
temsilci müteselsilen sorumludur.
Sorumluluk
esasları
MADDE
18 – (1)
Yabancı sermaye piyasası araçlarının halka arzında ihraççı Kanunun 10 ve 32 nci maddeleri
kapsamında izahnameden ve
diğer kamuyu aydınlatma belgelerinden sorumludur. Temsilci izahnameden, Kanunun 10
uncu maddesinde belirtilen lider aracı kurum gibi sorumludur.
(2)
Yabancı sermaye piyasası aracının depo sertifikası ihracı suretiyle halka arzı
durumunda ihraççı sorumluluğunun, depocu kuruluş tarafından da taşındığı kabul
edilir.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Yabancı
Ortaklık Paylarının Borsada İşlem Gören Niteliğe Dönüştürülmesi
ve Yabancı Sermaye Piyasası Araçları
ve Depo Sertifikalarına
İlişkin
Kurul Ücreti
Yabancı
ortaklık paylarının borsada işlem gören niteliğe dönüştürülmesi
MADDE
19 – (1)
Borsada işlem görmeyen nitelikteki payların borsada işlem gören niteliğe
dönüştürülmesine ilişkin Kurul düzenlemeleri, payları Borsa’da işlem gören
yabancı ortaklıklar hakkında uygulanmaz.
Yabancı
sermaye piyasası araçları ve depo sertifikalarına ilişkin Kurul ücreti
MADDE
20 – (1)
Yabancı sermaye piyasası araçlarına/depo sertifikalarına ilişkin Kurul
ücretinin, sermaye piyasası aracının niteliğine göre ilgili Kurul
düzenlemesinde belirlenen esaslar çerçevesinde ödenmesi esastır. Depo
sertifikalarının payları temsilen ihracı durumunda sadece satışı yapılacak depo
sertifikaları üzerinden ücret alınır.
(2)
Yabancı sermaye piyasası araçları ve depo sertifikalarına ilişkin Kurul
ücretinin hesaplanması aşağıdaki şekilde yapılır.
a)
Yurt dışında da işlem gören yabancı sermaye piyasası araçlarının/depo
sertifikalarının satışa sunulmasından üç ay sonra;
1)
Bu süre boyunca her bir işlem gününde gün sonu bakiyelerin dikkate alınması
suretiyle hesaplanan tedavülde bulunan yabancı sermaye piyasası aracı/depo
sertifikası miktarının en yüksek olduğu gün "azami tedavül günü”,
2)
Bu süre boyunca her bir işlem gününde yabancı sermaye piyasası aracı/depo
sertifikasının birinci ve ikinci seans ağırlıklı ortalama fiyatlarının
ortalaması "satış fiyatı",
3)
Satış fiyatından yabancı sermaye piyasası araçlarının/depo sertifikalarının
itibari değerinin çıkarılması suretiyle bulunan tutar ise "düzeltilmiş
satış fiyatı"
olarak kabul edilir. Fiyatın oluşmadığı
işlem günleri, satış fiyatının belirlenmesinde hesaba katılmaz.
b) “Azami tedavül günü”ndeki yabancı sermaye piyasası aracı/depo
sertifikası sayısının, daha önce ihraç değeri üzerinden Kurul ücreti ödenmiş
olandan fazla olması durumunda, aradaki fark ile düzeltilmiş satış fiyatının
çarpılması suretiyle bulunan tutar üzerinden Kanunun 130 uncu maddesine göre
belirlenen ücret, yabancı ortaklık/depocu kuruluş tarafından üç aylık dönemi
izleyen 6 iş günü içerisinde Kurulca ilan edilen hesaba yatırılır. İlgili dekontların ve
hesaplama tablosunun bir örneği aynı gün Kurula iletilir.
(3) İkinci fıkrada yer alan işlemlerin yapılmasını müteakip üçer
aylık dönemler itibarıyla; her dönem hesaplanan “azami tedavül günü”ndeki
yabancı sermaye piyasası aracı/depo sertifikası sayısının, daha önce Kurul
ücreti ödenmiş yabancı sermaye piyasası aracı/depo sertifikası sayısından fazla
olması halinde aradaki fark ilgili dönem için geçerli düzeltilmiş satış fiyatı
ile çarpılır, bulunan tutar üzerinden Kanunun 130 uncu maddesine göre
belirlenen ücret, yabancı ortaklık/depocu kuruluş tarafından üç aylık dönemi
izleyen 6 iş günü içerisinde Kurulca ilan edilen hesaba yatırılır. İlgilidekontların ve
hesaplama tablosunun bir örneği aynı gün Kurul’a iletilir.
(4)
Yabancı sermaye piyasası aracının vade sonunun üç aylık dönemlere denk
gelmemesi halinde, üçüncü fıkrada ifade edilen işlemler vade bitiminde yapılır.
(5)
Satış fiyatının ve azami tedavül gününün belirlenmesinde, borsa ve MKK
kayıtları esas alınır. Kurul ücretinin hesaplanması ve yatırılması yabancı
ortaklığın/depocu kuruluşun sorumluluğundadır.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
Yabancı
Yatırım Fonuna İlişkin Hükümler
Payları
satılacak fonlara ve paylarına ilişkin ön şartlar
MADDE
21 – (1)
Payları Türkiye'de satılacak fonların aşağıda yer alan şartları taşımaları
zorunludur.
a)
Yabancı yatırım fonu paylarının alım satımının, Türk Lirası veya TCMB’ce günlük
alım satım kurları ilan edilen yabancı paralar üzerinden yapılıyor olması,
b)
İhraççının ülkesinde söz konusu payların satışına ilişkin ilgili otoriteden
izin alınmış olması,
c)
Payların yurtdışında satılmaya başlandığı tarihten itibaren en az üç yıl geçmiş
olması ve satışı yapılacak payların başvuru tarihi itibarıyla cari değerinin
asgari 2.000.000 Avro veya muadili parasal değer olması,
ç)
İhraççının ülkesinde, söz konusu payların Türkiye’de satışına ve sağladığı mali
haklar ile ilgili işlem ve ödemelerin Türkiye’de yapılmasına ilişkin herhangi
bir kısıtlama olmaması,
d)
Fonun net varlık değerinin en az 10.000.000 Avro veya muadili parasal değer
olması,
e)
Fonun net varlık değerinin en az %80’inin Türkiye'de yerleşik ihraççıların para
ve sermaye piyasası araçları ve işlemleri ile Türk kamu borçlanma araçlarının
dışındaki varlıklara yatırılması,
f)
İhraççı dışındaki bir kuruluştan portföy yönetimi hizmeti alınıyorsa, bu
kuruluşun kurulu olduğu ülkede portföy yönetimi yetki belgesine sahip olması,
g)
Kamu kurumlarınca ihraç edilen para ve sermaye piyasası araçları için en fazla
%35 olarak uygulanmak üzere, fon net varlık değerinin %10’undan fazlasının aynı
kurum veya ortaklığın para ve sermaye piyasası araçlarına ve işlemlerine
yatırılmamış olması,
ğ)
Fonun tek başına herhangi bir ortaklıkta sermayenin ya da tüm oy haklarının
%10’undan fazlasına sahip olmaması,
h)
Fonun borçlanması ve varlıklarının ödünç verilmesine ilişkin ilgili ülke
düzenlemelerinin Türkiye’de kuruluyatırım
fonlarının tabi olduğu mevzuata uygun olması,
ı)
Fonun yılda en az bir kez, uluslararası muhasebe standartları çerçevesinde
hazırlanmış finansal tablolarının bağımsız denetimden geçirilmesi,
i)
Fonun yetkili organı tarafından Kurula hitaben hazırlanmış, 31 inci maddede
sayılan kamuyu aydınlatmaya ilişkin bilgi ve belgeler dahil olmak
üzere Kurulca istenecek her türlü bilgi ve belgenin verilmesine ve masrafları
fon ve/veya temsilci tarafından karşılanmak üzere fonun, Kurulun
görevlendireceği kişi veya kuruluşlar tarafından denetlenmesine imkan tanıyan
taahhütnamenin verilmesi.
(2)
Payların Türkiye’de halka arz edilerek satılabilmesi için, kurulu olduğu ülkede
halka arz edilmiş olması gereklidir.
(3)
Kurul, yatırımcıların korunması ya da benzer bir gerekçeyi gözeterek yukarıda
sayılanlar dışında şartlar getirebilir.
(4)
Payları Türkiye'de satılacak fonların, bu Tebliğde yer alan koşulların herhangi
birini kaybetmeleri halinde satış Kurul tarafından gerekçe gösterilerek geçici
veya sürekli olarak durdurulabilir. Kurul tarafından yabancı yatırım fonu
paylarının satışının sürekli olarak durdurulmasının istenmesi halinde, temsilci
tarafından izahnamenin nerede
yayımlandığı hususunun ticaret sicilinden terkin ettirilmesi için Kurula
başvurulması zorunludur.
Fon
temsilcisi ve temsilcilik sözleşmesi
MADDE
22 – (1)
Fonun Türkiye'de bir temsilcisinin olması ve fon ile bu temsilci arasında
asgari olarak Ek/3’te yer alan hususları içeren yazılı bir sözleşmenin imzalanması
şarttır. Sözleşmenin sona ermesi halinde, bu sözleşmeden ve bu Tebliğden doğan
tüm yükümlülükler yeni bir sözleşme imzalanması ve bu sözleşmenin Kurulca uygun
görülmesine kadar devam eder.
(2)
Temsilcilerin kendi özel mevzuatları ve sermaye piyasası mevzuatı çerçevesinde
faaliyetlerinin tamamen veya belirli faaliyet alanları itibarıyla sürekli veya
son bir yıl içinde bir ay veya daha fazla süreyle geçici olarak durdurulması
kararı verilmemiş olması gerekmektedir.
Fon
temsilcisinin sorumlulukları
MADDE
23 – (1)
Temsilci;
a)
Fonun Türkiye’deki pay sahiplerinin Türkiye dışındaki pay sahipleri ile eşit
haklara sahip olmasından ve söz konusu paylarla ilgili ödemelerin Türkiye’de
yapılmasından,
b)
Kamuya açıklanacak bilgilerin süresi içinde açıklanmasından ve Kurula yapılacak
bildirimlerin zamanında yapılmasından, başvurulara eklenecek tüm belgeler ile izahname, yatırımcı bilgi
formu ve halka açıklanan diğer bilgilerin doğruluğundan,
c)
Yabancı yatırım fonu paylarının fon tarafından belirlenen esaslara göre alım
satımından,
ç)
Yabancı yatırım fonu paylarının geri dönüşlerinde, fonun herhangi bir sebeple
ödeme yapamaması durumunda, payların geri alınması için belirlenen süreyi takip
eden en geç iki iş günü içinde, bedellerinin tam ve nakden ödenerek yatırımcıdan
geri alınmasından,
d)
Türkiye’de satışı yapılan paylara, satış yapılan kişilerin kimlik bilgilerine
ve alım satım yapılan payların miktar ve işlem tarihlerine ilişkin kayıtların
doğru tutulmasından, ihraççıya iletilecek kayıtların ve bilgilerin doğru
aktarılmasından ve Türkiye ile yurtdışındaki kayıtların birbirleri ile uyumlu
olarak tutulmasının takibinden,
sorumludur.
Fon
saklama kuruluşu
MADDE
24 – (1)
Fon varlıklarının, bu Tebliğde tanımlanan en az bir fon saklama kuruluşu
nezdinde saklanması zorunludur.
Yabancı
yatırım fonu paylarının satışına ilişkin Kurula yapılacak başvuru
MADDE 25 – (1)
Yabancı yatırım fonu paylarının halka arz edilerek veya halka arz edilmeksizin
satışı için temsilci tarafından, yabancı yatırım fonu paylarının Türkiye’de satışına
ilişkin fon izahnamesinin onaylanması talebiyle, izahname,
yatırımcı bilgi formu ve Kurulca esasları belirlenen başvuru formu ile Kurulca
istenen diğer bilgi ve belgelerle birlikte eksiksiz olarak Kurula başvurulması
zorunludur. Kurul gerek gördüğü takdirde,
fonun kurulu olduğu ülkedeki yetkili otoriteden fon ve fon yetkilileri hakkında
görüş isteyebilir.
(2)
Yabancı yatırım fonu paylarının satışına ilişkin izahnamenin onaylanması
başvurusu için gerekli bilgi ve belgeler Kurul tarafından belirlenir ve ilan
edilir.
(3)
Birden çok portföyden oluşan fon başvurularında, her bir portföy bu
Tebliğ kapsamında ayrı bir fon olarak değerlendirilir.
(4)
Bir banka tarafından yabancı yatırım fonu paylarının Türkiye’de satışına
ilişkin izahnamenin onaylanması
talebiyle Kurula başvurulması halinde Bankacılık Düzenleme ve Denetleme
Kurumunun görüşü alınır.
Yabancı
yatırım fonu paylarının satışı
MADDE
26 – (1)
Kurul başvuruları, izahnamenin fona
ve yabancı yatırım fon paylarının satışına ilişkin olarak mevzuatın öngördüğü
ve Kurul tarafından gerekli görülen diğer bilgileri içerip içermediğini,
temsilcinin ve temsilcilik sözleşmesinin bu Tebliğde aranan şartları taşıyıp
taşımadığını dikkate alarak kamunun aydınlatılması esasları çerçevesinde
inceler.
(2) İzahnamede yer
alan bilgilerin tutarlı, anlaşılabilir ve Kurulca belirlenen izahname standardına
göre eksiksiz olması zorunludur. Fonun izahnamesinin fona
ve payların satışına ilişkin olarak mevzuatın öngördüğü ve Kurul tarafından
gerekli görülen diğer bilgileri açıklıkla ortaya koyacak ayrıntıda ve Türkçe
olarak hazırlanması, temsilci ve fon yetkilileri tarafından imzalanması, bilgi
ve açıklamaların gerektiğinde belgeye dayandırılması zorunludur.
(3)
Yabancı yatırım fonu paylarına ilişkin izahnamenin Kurulca onaylanmasında aşağıdaki
esaslara uyulur.
a) İzahname Kurula
sunulan bilgi ve belgeler çerçevesinde 20 iş günü içinde incelenerek onaylanır
ve keyfiyet ilgililere bildirilir. Onaylanan izahnamede Türkiye’de satılacak pay adedine yer
verilir. İzahnamede yer
verilen pay adedinin üzerinde satılacak yeni payların satışı da Kurul onayına
tabidir. Ancak, bu takdirde, 21 inci maddenin birinci fıkrasının (c) bendinde
belirtilen asgari satış tutarı şartı aranmaz.
b)
Sunulan bilgi ve belgelerin eksik olması veya ek bilgi ve belgeye ihtiyaç
duyulması halinde, başvuru tarihinden itibaren 10 iş günü içinde başvuru sahibi
bilgilendirilir. Eksik bilgi ve belgelerin 20 iş günü içinde tamamlanması
gereklidir. Bu takdirde, (a) bendinde öngörülen 20 günlük süre, söz konusu
bilgi ve belgelerin Kurula sunulduğu tarihten itibaren işlemeye başlar.
(4) İzahnamenin onaylanması,
bu belgede yer alan bilgilerin doğru olduğunun Kurulca tekeffülü anlamına
gelmeyeceği gibi, ilgili yabancı yatırım fonu paylarına ilişkin bir tavsiye
olarak da kabul edilemez. İzahname ile yapılan ilan ve açıklamalarda,
Kurul onayının Kurul veya kamunun tekeffülü olarak yorumlanmasına yol açacak
açık veya dolaylı bir ifade kullanılamaz.
(5)
Bu madde çerçevesinde yapılacak inceleme sonucunda açıklamaların yeterli
olmadığı ve gerçeği dürüst biçimde yansıtmayarak yatırımcının yanıltılmasına
yol açacağı veya temsilcinin ve temsilcilik sözleşmesinin bu Tebliğde sayılan
şartları taşımadığı sonucuna varılırsa, gerekçe gösterilerek, başvuru konusu izahnameninonaylanmasından
imtina edilebilir. İzahnamenin onaylanmaması
halinde bu durum gerekçesi belirtilerek başvuru sahibine bildirilir. Kurulca izahnamenin onaylanmaması
halinde yabancı yatırım fonu paylarının Türkiye’de satışı yapılamaz.
(6) İzahname ve
yatırımcı bilgi formu, izin yazısının tebellüğ edildiği tarihi izleyen 10 iş
günü içinde KAP’ta ve
temsilcinin resmi İnternet sitesinde yayımlanır, ayrıca ticaret siciline tescil
ve TTSG’de ilan
edilmez. Ancak,izahnamenin nerede
yayımlandığı hususu ticaret siciline tescil ettirilir ve TTSG’de ilan
olunur. Yatırımcı bilgi formunda söz konusu tescil tarihi belirtilir.
(7)
Kurulca uygun görülmesi halinde, savaş, doğal afetler, ekonomik kriz ve
iletişim sistemlerinin çökmesi gibi olağanüstü durumların meydana gelmesi
halinde, yabancı yatırım fonu paylarının alım satımı durdurulabilir.
(8)
Türkiye’de satışı yapılan yabancı yatırım fonu paylarının, yurtdışında pay
sahipliği kayıtlarının izlendiği kuruluş nezdinde, temsilci adına açılacak
hesaplarda toplu olarak veya hak sahipleri bazında izlenmesi zorunludur.
Ayrıca, yabancı yatırım fonu paylarının MKK nezdinde temsilcinin alt hesabında
hak sahipleri bazında kaydenizlenmesi
gerekmektedir.
Yatırımcı
bilgi formu
MADDE
27 – (1)
Yatırımcı bilgi formu Kurulun yatırım fonlarına ilişkin düzenlemelerinde
belirlenen esaslar çerçevesinde hazırlanır ve ilan edilir. Bu formun içeriğinin
doğruluğundan ve güncelliğinin sağlanmasından temsilci sorumludur.
Fon izahnamesi ve
yatırımcı bilgi formunda yapılacak değişiklikler
MADDE
28 – (1) İzahname ve
yatırımcı bilgi formu ile halka açıklanan konularda satışa başlanmadan veya satış
tarihinden itibaren ortaya çıkan ve bu Tebliğ hükümlerine aykırılık teşkil
etmeyen değişikliklerin ve yeni hususların, temsilci tarafından en geç,
bunların öğrenildiği tarihi izleyen iş günü Kurula bildirilmesi zorunludur.
Yapılan değişiklikler, Kurul tarafından aksi belirtilmedikçe, bildirimin Kurul
kaydına girdiği tarihi takip eden 10 iş günü içerisinde temsilcinin resmi
İnternet sitesi ile KAP’ta ilan
edilir.
(2) İzahname değişikliklerinin
bu Tebliğde yer alan hükümlere aykırılık teşkil etmesi halinde payların satışı
Kurul tarafından gerekçe gösterilerek durdurulabilir.
Yabancı
yatırım fonu paylarının alım satımı
MADDE
29 – (1)
Yabancı yatırım fonu paylarının alım satım işlemlerinin temsilci aracılığıyla
yapılması zorunludur.
(2)
Satın alınan fon payları, ancak fona veya fonun yetki vermesi durumunda
temsilciye geri satılabilir.
Tahsisli
satış
MADDE
30 – (1)
Yabancı yatırım fonu payları, sadece nitelikli yatırımcılara tahsisli olarak
satılabilir. Bu fonların satışına ilişkin olarak Kurula yapılacak başvurularda izahname yerine
ihraç belgesi hazırlanır.
(2)
Payları tahsisli olarak satılacak fonlarda,
a)
21 inci maddenin birinci fıkrasında yer alan şartlardan (e) bendi dışındaki ön
şartlar aranmaz.
b)
25 ve 26 ncı maddelerde
yer alan izahname ile
ilgili hükümler ihraç belgesi için kıyasen uygulanır.
c)
26 ncı maddenin
altıncı fıkrasında yer alan ilan ve tescil yükümlülüklerine ilişkin hükümler
ile 27 ve 31 inci maddelerde yer alan hükümler uygulanmaz.
(3)
Temsilci, satış yapılan yatırımcıların bu Tebliğde belirlenen nitelikli
yatırımcı vasıflarını haiz olduklarına dair bilgi ve belgeleri temin etmek ve
düzenli olarak tutmakla yükümlüdür.
(4)
Payları tahsisli olarak satılacak fonlar hiçbir şekilde ilan ve reklam
veremezler.
Kamuyu
aydınlatmaya ilişkin esaslar
MADDE
31 – (1)
Fonların tabi oldukları ülke mevzuatı ve uluslararası muhasebe standartları
çerçevesinde hazırlanmış finansal raporların, bağımsız denetim raporunun ve
diğer periyodik raporların aslı ile Türkçe özetlerininKAP’ta ilan edilmesi zorunludur. Bu
bildirimlerin yapılmasından Temsilci sorumludur.
(2)
Ayrıca, her ay itibarıyla Ek/4’te yer alan formata uygun olarak temsilci
tarafından hazırlanan tablonun en geç izleyen ayın ilk haftası içinde KAP’ta ilan
edilmesi zorunludur.
(3)
Kurul kamuyu aydınlatma çerçevesinde yapılan bildirimleri yeterli görmezse ek
bilgi isteyebilir ve bunların ilanını zorunlu tutabilir.
İlan
ve reklamlara ilişkin esaslar
MADDE
32 – (1)
Fona ilişkin ilan ve reklamlarda Kurulun ilgili düzenlemelerine uyulur.
Türk
parası kıymetini koruma mevzuatı çerçevesinde yapılan işlemlere ilişkin bildirim
MADDE
33 – (1)
Türkiye’de yerleşik kişilerin bu Tebliğ kapsamı dışında, Türk Parası Kıymetini
Koruma Mevzuatı çerçevesinde, yabancı yatırım fonu payı alım satımlarına
ilişkin bilgilerin, bu işlemlere aracılık eden kuruluşlar tarafından, Ek/5’te
yer alan tablo çerçevesinde, her ay itibarıyla, ay sonunu izleyen altı iş günü
içinde Kurula bildirilmesi zorunludur.
Yabancı
yatırım fonları için kurul ücreti
MADDE
34 – (1)
Kanunun 130 uncu maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca takvim yılı esas alınarak
üçer aylık dönemlerin son iş gününde fon net varlık değerinin Türkiye’de
satılan kısmına denk gelen büyüklüğün yüzbinde beşinin aynı gün itibarıyla açıklanan
TCMB döviz satış kuru ile çarpılması suretiyle temsilci tarafından hesaplanan
ücret, izleyen 10 iş günü içerisinde temsilci tarafından Kurul hesabına
yatırılır ve ilgili dekontlar ile
hesaplama tablosunun bir örneği Kurula iletilir.
DOKUZUNCU
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Yeniden
değerleme
MADDE
35 – (1)
Bu Tebliğde yer alan tutarlar Kurul tarafından gerekli görülmesi halinde
yeniden değerlemeye tabi tutulabilir. Yeniden değerlenen tutarlar Kurul Bülteni
ile ilan edilir.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğler
MADDE
36 – (1)
23/10/2010 tarihli ve 27738 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yabancı Sermaye
Piyasası Araçlarının ve Depo Sertifikalarının Kurul Kaydına Alınmasına ve
Satışına İlişkin Esaslar Tebliği (Seri:III,
No:44) yürürlükten kaldırılmıştır ve Kurulun diğer düzenlemelerinde Yabancı
Sermaye Piyasası Araçlarının ve Depo Sertifikalarının Kurul Kaydına Alınmasına
ve Satışına İlişkin Esaslar Tebliğine (Seri:III, No:44) yapılan atıflar bu
Tebliğe yapılmış sayılır.
(2)
6/11/1998 tarihli ve 23515 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yabancı Yatırım
Fonu Paylarının Kurul Kaydına Alınmasına ve Satışına İlişkin Esaslar Tebliği (Seri:VII, No:14)
yürürlükten kaldırılmıştır ve Kurulun diğer düzenlemelerinde Yabancı Yatırım
Fonu Paylarının Kurul Kaydına Alınmasına ve Satışına İlişkin Esaslar Tebliğine
(Seri:VII, No:14) yapılan atıflar bu Tebliğe yapılmış sayılır.
Mevcut
başvuruların sonuçlandırılması
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1)
Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihte Kurulca karara bağlanmamış mevcut
başvurular, bu Tebliğ hükümlerine göre sonuçlandırılır.
(2)
Mülga 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun yürürlükte olduğu sırada halka arz
edilmek üzere Kurul kaydına alınan yabancı sermaye piyasası araçlarına ilişkin
olarak hazırlanan izahnamelerin geçerliliği
hakkında İzahnameve İhraç Belgesi
Tebliği (II-5.1)
hükümlerine uyulur. Bu yabancı sermaye piyasası araçlarının, izahnamenin geçerlilik
süresi içerisinde yaptıkları satışlarda 5 inci madde ile getirilen ek ön
şartlar aranmaz.
(3)
Bu Tebliğin yayımı tarihinden önce payları Kurul kaydına alınmış fonlar için,
bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde bu Tebliğ
hükümlerine uyum sağlanması zorunludur. Aksi takdirde, fon temsilcisi
tarafından fon izahnamesinin ticaret
sicilinden terkin ettirilmesi için Kurula başvurulması zorunludur.
(4)
Bu Tebliğin yayımı tarihinden önce payları Kurul kaydına alınmış fonlar için 21
inci maddenin birinci fıkrasının (c) ve (d) bentlerinde yer alan tutarlar
uygulanmaz.
(5)
Bu Tebliğin yayımı tarihinden önce Kurul tarafından karara bağlanmamış yabancı
yatırım fonu paylarının satışına ilişkin fon izahnamesinin onaylanması
başvurularında, satışı yapılacak payların cari değeri ve fonun net varlık
değeri olarak 21 inci maddenin birinci fıkrasının (c) ve (d) bentlerindeki
tutarlar uygulanır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1)
Bu Tebliğin ilgili maddeleri yürürlüğe girene kadar, 23/10/2010 tarihli ve
27738 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yabancı Sermaye Piyasası Araçlarının ve
Depo Sertifikalarının Kurul Kaydına Alınmasına ve Satışına İlişkin Esaslar
Tebliğinin (Seri:III,
No:44) ilgili hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE
37 – (1)
Bu Tebliğin;
a)
14 üncü ve 15 inci maddeleri 31/12/2013 tarihinden sonra sona eren finansal
raporlardan itibaren geçerli olmak üzere,
b)
21 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) ve (d) bentleri hariç olmak üzere, 21
ila 34 üncü maddeleri ile 36 ncımaddesinin ikinci fıkrası 1/7/2014 tarihinde,
c)
21 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) ve (d) bentleri ile diğer hükümleri
ise Tebliğin yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
38 – (1)
Bu Tebliğ hükümlerini Kurul yürütür.