AK Parti Bursa
Milletvekili Hüseyin ŞAHİN ve arkadaşlarınca hazırlanan, 15 ayrı vergi ve idari
para cezasının yapılandırılmasını öngören ve Meclis Başkanlığı’na sunulan Kanun
teklifinde hangi vergi alacaklarının kapsam dahiline alındığına ilişkin Kanun
Teklifi Genel Gerekçesi şu şekilde:
“… Teklifin 1 inci maddesinde, Maliye Bakanlığına bağlı tahsil
dairelerince takip edilen kesinleşmiş vergi alacakları yeniden
yapılandırılmaktadır. 2 nci maddesinde ise kasa fazlaları ile ortaklardan
alacaklara ilişkin düzenlemelerle işletme kayıtlarının gerçek duruma uygun hale
getirilmesi amaçlanmıştır. 3 üncü maddesinde de Sosyal Güvenlik Kurumuna bağlı
tahsil dairelerince takip edilen alacakların yeniden yapılandırılmasına ilişkin
hükümlere yer verilmiştir. …”.
Keza, 1.
Maddenin madde gerekçesinde de;
“MADDE 1- Madde ile Maliye Bakanlığına bağlı
tahsil dairelerince takip edilen kesinleşmiş amme alacaklarına ilişkin
düzenleme yapılmaktadır.”
denmek
suretiyle getirilen düzenlemenin kesinleşmiş vergi alacaklarına ilişkin olduğu
ifade edilmiş.
Kanun
teklifinin yukarıda ifade edilen genel gerekçesine konu, “kesinleşmiş vergi alacaklarını” düzenleyen 1. Maddesi aşağıdaki
gibi:
“BAZI KAMU
ALACAKLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI İLE BAZI KANUNLAR VE KANUN HÜKMÜNDE
KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- (1) Maliye Bakanlığına bağlı tahsil
dairelerince tahsil edilen;
a) 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu
kapsamına giren;
1) 30/4/2014 tarihinden (bu tarih dâhil) önceki
dönemlere, beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken
beyannamelere ilişkin vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri,
gecikme zamlarından,
2) 2014 yılına ilişkin olarak 30/4/2014 tarihinden
(bu tarih dâhil) önce tahakkuk eden vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları,
gecikme faizleri, gecikme zamlarından (2014 yılı için tahakkuk eden motorlu
taşıtlar vergisi ikinci taksiti hariç),
3) 30/4/2014 tarihinden (bu tarih dâhil) önce yapılan
tespitlere ilişkin olarak vergi aslına bağlı olmayan vergi cezalarından,
…
kesinleşmiş olup bu Kanunun yayımlandığı tarih
itibarıyla vadesi geldiği halde ödenmemiş olan ya da ödeme süresi henüz
geçmemiş bulunan alacakların ödenmemiş kısmının tamamı ile bunlara bağlı faiz,
cezai faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer’i amme alacakları yerine bu
Kanunun yayımlandığı tarihe kadar TEFE/ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak
hesaplanacak tutarın; ödenmemiş alacağın sadece fer’i alacaktan ibaret olması
halinde fer’i alacak yerine TEFE/ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak
hesaplanacak tutarın, bu maddede belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi
şartıyla alacak asıllarına bağlı faiz, cezai faiz, gecikme faizi, gecikme zammı
gibi fer’i amme alacakları ve aslı bu Kanunun yayımlandığı tarihten önce
ödenmiş olanlar dâhil olmak üzere asla bağlı olarak kesilen vergi cezaları ile
bu cezalara bağlı gecikme zamlarının tamamının tahsilinden vazgeçilir.
(2) Birinci fıkra kapsamına giren ve vadesi geldiği
halde ödenmemiş olan ya da ödeme süresi henüz geçmemiş bulunan ve bir vergi
aslına bağlı olmaksızın kesilmiş olan vergi cezaları ile iştirak, teşvik ve
yardım fiilleri nedeniyle kesilmiş olan vergi cezalarının % 50’si ve bu tutara
gecikme zammı yerine, bu Kanunun yayımlandığı tarihe kadar TEFE/ÜFE aylık
değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın; ödenmemiş alacağın sadece
gecikme zammından ibaret olması halinde gecikme zammı yerine TEFE/ÜFE aylık
değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, bu maddede belirtilen süre
ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla cezaların kalan % 50’sinin ve bu cezalara
bağlı gecikme zamlarının tamamının tahsilinden vazgeçilir.
…
(4) İhtirazi kayıtla verilen beyannameler üzerine
tahakkuk etmiş olan vergiler hakkında bu maddenin birinci fıkrası hükmü
uygulanır.
(5) Bu madde kapsamında ödenecek olan motorlu taşıtlar
vergisi ve bu vergiye bağlı gecikme faizi ve gecikme zammı yerine bu Kanunun
yayımlandığı tarihe kadar TEFE/ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak
hesaplanacak tutarın ait olduğu taşıt için, bu madde hükümlerinin ihlal
edilmemiş olması koşuluyla bu madde belirtilen ödeme süresi sonuna kadar
18/2/1963 tarihli ve 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 13 üncü
maddesinin (d) fıkrası hükmü uygulanmaz.
…
(12) Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerine
ödenmesi gereken amme alacaklarına uygulanmak üzere, bu Kanun hükümlerinden
yararlanmak için başvuruda bulunan ve ödenecek tutarları ilgili vergi mevzuatı
gereği iade alacağından kendi borçlarına mahsuben ödemek isteyen borçluların,
bu taleplerinin yerine getirilebilmesi için başvuru ve/veya taksit süresi
içinde ilgili mevzuatın öngördüğü bilgi ve belgeleri tam ve eksiksiz olarak
ibraz etmeleri şarttır. Bu takdirde, ilgili mevzuatın borçlunun mahsup talebine
esas aldığı tarih itibarıyla bu Kanuna göre ödenecek tutara mahsup işlemleri
yapılır, mahsup talebine konu tutardan daha az tutarda mahsubun yapılması
halinde, mahsuben ödeme suretiyle tahsil edilemeyen tutar için borçluya bildirimde
bulunularak eksik ödenen bu tutarın bir ay içerisinde ödenmesi istenilir. Bu
süre içerisinde eksik ödenen tutarın, ödenmesi gerektiği tarihten ödendiği
tarihe kadar gecikilen her ay ve kesri için 6183 sayılı Kanunun 51 inci
maddesine göre belirlenen gecikme zammı oranında hesaplanacak geç ödeme zammı
ile birlikte ödenmesi halinde eksik ödenen tutar için bu Kanun hükümleri ihlal
edilmiş sayılmaz.
(13) a)13/2/2011 tarihli ve 6111 sayılı Bazı Alacakların
Yeniden Yapılandırılması İle Sosyal Sigortalar Ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu
Ve Diğer Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun hükümlerine göre bu maddenin yayımlandığı tarih itibarıyla
taksit ödemeleri devam eden alacaklar hariç olmak üzere, bu madde kapsamına
giren alacakların, bu Kanunun yayımlandığı tarihten önce 6183 sayılı Kanun ve
diğer kanunlar uyarınca tecil edilip de tecil şartlarına uygun olarak ödenmekte
olanlarından, kalan taksit tutarları için borçlular, talep etmeleri halinde bu
madde hükümlerinden yararlanabilirler. Bu takdirde tecil şartlarına uygun
olarak ödenen taksit tutarları için tecil hükümleri geçerli sayılır. Bu şekilde
ödenmiş taksit tutarlarına tecil tarihi ile ödeme tarihi arasında geçen süre
için sadece ilgili kanunun öngördüğü faiz uygulanır. Kalan taksit tutarları
vadesinde ödenmemiş alacak kabul edilir ve bu alacaklar hakkında bu madde
hükümleri uygulanır.
b) Bu maddeden yararlanılarak süresinde ödenen
alacaklara, maddede yer alan hükümler saklı kalmak kaydıyla Kanunun
yayımlandığı tarihten sonraki süreler için faiz, gecikme zammı, gecikme faizi
gibi fer’i amme alacağı hesaplanmaz.
c) Bu maddeye göre ödenecek alacaklarla ilgili
olarak, tatbik edilen hacizler yapılan ödemeler nispetinde kaldırılır ve buna
isabet eden teminatlar iade edilir.
d) 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun
geçici 5 inci maddesi ile 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir
Belediyesi Kanununun geçici 3 üncü maddesi kapsamında uzlaşılan alacaklar
hakkında bu Kanun hükümleri uygulanmaz.
…
b) Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerince takip
edilmekte olan ve vadesi 31/12/2007 tarihinden (bu tarih dâhil) önce olduğu
halde bu Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla ödenmemiş olan ve 6183 sayılı
Kanun kapsamına giren her bir alacağın türü, dönemi, asılları ayrı ayrı dikkate
alınmak suretiyle tutarı 50 Türk Lirasını aşmayan asli alacakların ve tutarına
bakılmaksızın bu asıllara bağlı fer’i alacakların, aslı ödenmiş fer’i
alacaklardan tutarı 100 Türk Lirasını aşmayanların tahsilinden vazgeçilir.
(15) Bu madde kapsamına giren alacaklara karşılık bu
Kanunun yayımlandığı tarihten önce tahsil edilmiş olan tutarlar, bu madde
kapsamında tahsil edilen tutarlar ile bu maddenin on üçüncü fıkrasının (a)
bendi kapsamında yapılan tecile ilişkin olarak 6183 sayılı Kanun veya diğer
kanunlar uyarınca ödenen faizlerin bu Kanun hükümlerine dayanılarak red ve
iadesi yapılmaz.
…”
Sonuç olarak; TBMM Başkanlığı’na sunulan Kanun Teklifi,
mevcut haliyle Madde Bakanlığına bağlı tahsil dairelerince takip ve tahsil
edilen ve Vergi Usul Kanunu kapsamına giren 30.04.2014 tarihi itibariyle
kesinleşmiş vergi borçlarına ödeme kolaylığı getirmektedir. Kanunlaşma sürecinde bazı kapsam değişiklikleri olması muhtemeldir.